Cofinantat de Uniunea Europeana

Despre RECRED

RECRED – sprijin la un nou nivel pentru reforma curriculară

„Reglementări noi pentru un Curriculum Relevant și Educație Deschisă” – RECRED, SMIS 321024, este un proiect necompetitiv, cofinanțat din Fondul Social European Plus (FSE+), prin Programul Educație și Ocupare 2021-2027, al cărui beneficiar este Ministerul Educației și Cercetării.

Acest proiect, implementat la nivel național, continuă și aprofundează bunele practici validate prin proiectul CRED, în scopul generalizării curriculumului centrat pe competențe.

Reforma curriculară răspunde acestor transformări, aliniind educația la cerințele economiei și societății. Se pune accent pe competențe-cheie (gândire critică, rezolvare de probleme, competențe digitale, antreprenoriale, verzi și sociale), pe interdisciplinaritate și autonomie.


Obiectivul general al proiectului:

Revizuirea curriculumului centrat pe competențe în învățământul preuniversitar primar, gimnazial și liceal și eficientizarea implementării curriculum-ului național din învățământul preuniversitar  prin intervenții sistemice de actualizări curriculare, abilitare curriculară  a cadrelor didactice, dezvoltare de resurse educaționale și cercetare bazată pe dovezi.

Imagine secțiune
Imagine fundal

Proiectul RECRED are trei direcții principale de acțiune:

1
Sprijin pentru implementarea Curriculumului național la nivelul învățământului liceal, prin dezvoltarea unor programe de abilitare curriculară acreditate care susțin predarea - învățarea centrată pe competențe, în acord cu profilul absolventului.
2
Elaborarea unui sistem național coerent și fiabil de standarde de evaluare pentru învățământul primar și gimnazial. Acest sistem sprijină formarea la nivel funcțional a competențelor din profilul de formare pentru fiecare elev și asigură comparabilitatea nivelurilor de performanță ale școlilor.
3
Dezvoltarea și promovarea unui pachet integrat de resurse educaționale deschise. Acestea vor aduce plusvaloare în implementarea strategiilor de adaptare curriculară și de lucru cu categoriile de elevi vulnerabili.
Implementarea proiectului RECRED

Perioada

Proiectul RECRED se desfășoară pe o perioadă de 48 de luni: 1 iulie 2024 – 30 iunie 2028.

Bugetul

Bugetul total este de 167.260.921,69 lei, dintre care 147.818.257,78 lei finanțare nerambursabilă.

Beneficiar și parteneri

  • Beneficiar: Ministerul Educației și Cercetării.
  • Parteneri: Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE), Casa Corpului Didactic București, Casa Corpului Didactic Buzău, Casa Corpului Didactic Cluj, Casa Corpului Didactic Olt.

 

O educație relevantă înseamnă să predai geografie și să formezi, în același timp, cetățeni responsabili; să folosești digitalul ca punte reală către viață; să poți să susții și să îndrumi elevii vulnerabili, astfel încât să-și poată valorifica potențialul individual. Schimbarea nu rămâne doar intenție, ci se construiește în școală, prin efort comun, soluții testate și adaptate.

Imagine fundal secțiune 2
RECRED înseamnă un angajament ferm pentru o educație echitabilă, accesibilă și de calitate.
Obiectivele specifice ale proiectului
1. Asigurarea unui cadru conceptual și procedural în vederea realizării reformei curriculare destinate învățământului preuniversitar. Se operaționalizează prin:

Activitatea A1: Elaborarea de documente reglatoare ale curriculumului național centrat pe competențe pentru învățământul preuniversitar

  • Subactivitatea A1.1 Revizuirea și actualizarea documentului de politică educațională  Repere pentru proiectarea, actualizarea și evaluarea Curriculumului național. Cadrul de referință al Curriculumului național, din perspectiva noului context legislativ și de reglementare privind Curriculumul național, cu impact direct asupra procesului de elaborare și de implementare a reformei curriculare pentru învățământul liceal.
  • Subactivitatea A1.2 Revizuirea si actualizarea Metodologiei privind Dezvoltarea Curriculumului la Decizia Școlii, din perspectiva noului context legislativ și de reglementare privind Curriculumul național, cu impact direct asupra procesului de elaborare și de implementare a reformei curriculare pentru învățământul liceal.
  • Subactivitatea A1.3 Adaptarea Curriculumului național la prioritățile formării de competențe digitale și ”verzi” pentru elevi, într-o abordare unitară și coerentă pe tot parcursul învățământului preuniversitar.

 

Activitatea A2: Elaborarea, pilotarea și validarea standardelor naționale de evaluare pentru învățământul primar și gimnazial

  • Subactivitatea 2.1 Organizarea procesului de elaborare a standardelor de evaluare
  • Subactivitatea 2.2 Achiziție servicii de asistență tehnică externalizate pentru analiză sistem, instruire/formare, suport tehnic, monitorizare, pilotare și validare a standardelor de evaluare
  • Subactivitatea 2.3 Analiza sistemului educațional din perspectiva procesului de evaluare pentru ciclul primar si cel gimnazial
  • Subactivitatea 2.4 Asigurarea asistenței tehnice în elaborarea standardelor și itemilor care vizează validarea standardelor
  • Subactivitatea 2.5 Instruirea/Formarea și dezvoltarea testelor standardizate și instruirea/formarea psihometricienilor
  • Subactivitatea 2.6. Pilotarea și validarea standardelor de evaluare
2. Sprijinirea implementării noului curriculum pentru învățământul secundar liceal prin furnizarea de resurse pentru învățare, predare, evaluare și cercetare destinate profesorilor și elevilor. Se operaționalizează prin:

Activitatea A3: Dezvoltarea de resurse educaționale de sprijin pentru aplicarea noului curriculum pentru învățământul liceal

  • Subactivitatea A3.1. Elaborarea și publicarea de ghiduri metodologice pentru disciplinele de trunchi comun aferente ariilor curriculare din învățământul liceal
  • Subactivitatea A3.2. Elaborarea de resurse educaționale deschise (RED) și auxiliare curriculare pentru sprijinirea aplicării la clasă a noilor programe școlare în învățământul liceal
3. Formarea profesională continuă a formatorilor și a cadrelor didactice în vederea implementării noului curriculum pentru învățământul liceal. Se operaționalizează prin:

Activitatea A4: Formarea profesională continuă a formatorilor și a cadrelor didactice în vederea implementării noului curriculum pentru învățământul liceal

  • Subactivitatea 4.1.Analiza nevoilor de formare a cadrelor didactice din învățământul liceal, în contextul noului curriculum pentru învățământul liceal
  • Subactivitatea 4.2.Elaborarea și acreditarea de programe pentru dezvoltare profesională continuă în vederea abilitării curriculare în contextul noului curriculum pentru învățământul liceal și formarea de formatori
  • Subactivitatea 4.3 Formarea cadrelor didactice din învățământul liceal, în vederea implementării noului curriculum
4. Monitorizarea implementării curriculumului național din învățământul preuniversitar în vederea dezvoltării unor recomandări ameliorative, bazate pe date de cercetare. Se operaționalizează prin:

Activitatea 5. Monitorizarea  implementării curriculumului național din învățământul preuniversitar

  • Subactivitatea 5.1 Elaborarea si pilotarea a 10 strategii de adaptare curriculară la nivelul unor licee cu un număr ridicat de elevi în risc de excluziune
  • Subactivitatea 5.2 Dezvoltarea unui mecanism de monitorizare a CDEOS în învățământul preuniversitar
5. Monitorizarea rezultatelor curriculumului național centrat pe competențe în învățământul preuniversitar. Se operaționalizează prin:

Activitatea 6. Monitorizarea bazata pe dovezi a impactului implementării curriculumului național 

  • Subactivitatea 6.1 Elaborarea unei metodologii de monitorizare a procesului de implementare a curriculumului centrat pe competențe cheie în învățământul preuniversitar
  • Subactivitatea 6.2 Aplicarea metodologiei de monitorizare a procesului de implementare a curriculumului centrat pe competențe cheie
Rezultate propuse
Noul Cadru de referință al Curriculumului Național - document de politică educațională revizuit și actualizat
Metodologia privind dezvoltarea Curriculumului la Decizia Elevului din Oferta Școlii (CDEOȘ)
Repere și recomandări metodologice din perspectiva competențelor verzi și a competențelor digitale, pentru învățământul primar și pentru învățământul gimnazial, elaborate pe arii curriculare
21 de programe pentru dezvoltare profesională continuă acreditate și implementate
15.000 de profesori formați, pentru implementarea noului curriculum liceal
Minimum 300 de Resurse Educaționale Deschise (RED) elaborate pentru nivelul liceal
Minim 20 de Ghiduri metodologice (pe arii curriculare și discipline de trunchi comun)
Standarde naționale de evaluare validate și aplicate, pentru învățământul primar și gimnazial
10 Strategii pilot validate pentru sprijinirea elevilor de liceu vulnerabili
300 de elevi de liceu beneficiari ai unor activități suport
1 mecanism de monitorizare a CDEOS dezvoltat
Despre RECRED