Rezultatele evaluării sunt utile atât cadrelor didactice din învăţământul primar, în demersul de formare a deprinderilor de bază la elevi (prin optimizarea tehnicilor de predare – învăţare – evaluare în contextul noului curriculum), cât şi ca feedback pentru factorii educaţionali în ce priveşte proiectarea şi implementarea noului curriculum la nivelul învăţământului primar. Studiul, realizat pe eşantion naţional reprezentativ, îşi propune investigarea performanţelor în funcţie de condiţiile de formare a copilului, respectiv de mediul familial şi mediul educaţional al acestuia.
Pentru a asigura formarea setului de 8 competențe cheie recomandate la nivel european pentru învățarea pe parcursul întregii vieți (competența de comunicare în limba maternă, în limbi străine, competențe matematice și de bază în științe și tehnologii, competență digitală, a învăța să înveți, competențe sociale și civice, spirit de inițiativă și antreprenoriat, sensibilizare și exprimare culturală) a fost realizat un profil de formare pe niveluri.
Competenţele de bază ale vârstei, reprezentând principalele obiective ale evaluării, au fost distribuite în 6 teme distincte, acestora alăturându-li-se 3 teme de evaluare a competenţelor la limba engleză. Cele şase teme au fost distribuite, grupate câte două în 9 blocuri / broşuri de evaluare, evaluarea integrală fiind distribuită într-un set de 15 broşuri ( test-joc), şase dintre broşuri cuprinzând fiecare câte o temă de evaluare generală şi căte un test de limba engleză. Administrarea probelor s-a realizat în fiecare clasă şi şcoală evaluată după un model în spirală, până la acoperirea tuturor unităţilor selectate la nivel naţional, reprezentând algoritmul rotaţiei probelor ceea ce conferă caracteristica de unicitatea eşantionului, toţi elevii aparţinând unei aceleiaşi populaţii.