Știri

A început evaluarea externă a proiectului „Curriculum Relevant, Educație Deschisă pentru toti” – CRED

By 28 august 2023 No Comments

O etapă importantă, înainte de încheierea proiectului „Curriculum Relevant, Educație Deschisă pentru toti” – CRED a fost marcată, în această vară, prin semnarea contractului pentru furnizarea serviciilor de evaluare, monitorizare și compatibilizare a activităților și rezultatelor proiectului.

Această activitate esențială este desfășurată în cadrul componentei A 5.2, „Evaluarea de proces și rezultat a proiectului”, și  presupune o analiză amănunțită a modului în care au fost atinse obiectivele și rezultatele proiectului CRED. În acest context, a fost semnat contractul de prestări servicii cu operatorul economic S.C Horváth & Partners Management Consulting SRL, în calitate de lider în asocierea cu Universitatea din București și Universitatea de Vest din Timișoara.

Misiunea principală a proiectului CRED este aceea de a facilita implementarea noului curriculum din învățământul primar și gimnazial printr-un program national de formare, dezvoltarea de documente de politici, resurse și ghiduri metodologice relevante. Proiectul CRED răspunde nevoilor de dezvoltare profesională continuă a cadrelor didactice, facilitează dezvoltarea de resurse utile în managementului curriculumului la nivelul școlii și pilotează intervenții de adaptare curriculară pentru elevii aflați în situații de risc. Evaluarea externă are rolul de a evidenția gradul în care aceste intervenții au contribuit la atingerea obiectivelor urmărite

Ca activitate distinctă în cadrul unui proiect, evaluarea externă a proiectului CRED este realizată în premieră la nivelul proiectelor cu finanțare europeană nerambursabilă al căror beneficiar este Ministerul Educației. Totodată, subactivitatea A5.2 are rolul de a identifica recomandări bazate pe date de cercetare care să sprijine sustenabilitatea intervențiilor CRED și continuarea în învățământul secundar superior a   modelului curricular centrat pe formarea de competențe-cheie.

În acest sens, asocierea formată din organizații cu experiență deosebită în aria evaluării de politici publice educaționale va urmări să documenteze rezultatele obținute pe întreaga durată de viață a proiectului din perspectiva relevanței, eficienței, eficacității, impactului și sustenabilității activităților implementate. Astfel, va fi urmărit întregul proces de implementare a proiectului CRED, analizând provocările și riscurile interne/externe în perspectiva continuării procesului de implementare a schimbărilor curriculare în învățământul preuniversitar din România.

 

Rezultatele acestei evaluări sunt importante pentru a oferi Ministerului Educației o imagine realistă asupra valorii adăugate a măsurilor avansate de proiectul CRED, din perspectiva implementării curriculumului centrat pe formarea de competențe, cu accent pe asigurarea accesului la o educație de calitate a copiilor proveniți din zone socio-economice dezavantajate.

Informații detaliate despre activitățile și rezultatele proiectului CRED pot fi găsite pe site-ul oficial al proiectului, www.educred.ro, la secțiunea „CRED – Activități și rezultate„.

Dintre principalele rezultate, menționăm:

  • Documentul „Repere pentru proiectarea, actualizarea și evaluarea Curriculumului național”, ce definește cadrul de construcție și de restructurare a curriculumului și oferă o perspectivă sistematică asupra contextului său de implementare;
  • O metodologie privind curriculumul la decizia scolii (CDS). Noile planuri-cadru de învățământ primar și gimnazial au adus o serie de modificări majore și vizează introducerea, la decizia școlii, a unei materii opționale, la nivelul mai multor arii curriculare, fără a include prevederi privind regimul propriu-zis al opționalelor;
  • Revizuirea și actualizarea metodologiei programului „A Doua Șansă – ADS”, prin elaborarea programelor școlare specifice pentru ADȘ pentru învățământul primar și secundar inferior;
  • Elaborarea a 21 de ghiduri metodologice pentru diferitele discipline de studiu din învățământul primar si gimnazial. Ghidurile urmează să fie publicate și promovate, în perioada următoare;
  • Realizarea unei colecții de peste 6.000 de „Resurse Educaționale Deschise – RED”, puse gratuit la dispoziția cadrelor didactice din nivelurile școlare preuniversitare, primar și gimnazial, pe platforma dedicată digital.educred.ro și, în format video pe cele două canale You Tube, Educred Primar și Educred Gimnaziu;
  • Constituirea unei oferte naționale de programe școlare pentru opționale integrate (inclusiv ADS).
  • O analiză complexă a nevoilor de formare continuă a cadrelor didactice din nivelurile primar și gimnazial. Analiza, în sine, a ajutat la identificarea nevoilor de formare a profesorilor în corelație cu aplicarea noului curriculum, în vederea elaborării programului de formare din cadrul proiectului CRED;
  • Formarea nivel I acreditată a unui număr de 983 formatori dintre care 748 CRED, 88 RED și 147 Manager CRED, responsabili de formarea continuă nivel II a cadrelor didactice înscrise la programele de formare continuă din cadrul proiectului CRED;
  • Formarea continuă acreditată nivel II CRED, activitate prin intermediul căreia, până în luna iulie 2023, au fost certificate 52.390 de cadre didactice, raportat la cele 50.000 asumate prin Cererea de Finanțare. Proiectul CRED și-a propus, prin diverse activități(workshop-uri, formări etc.), sprijinirea unui număr de 55.000 de cadre didactice, fiind atins un total de 58.127 de cadre didactice, dintre cadre 55.151 au participat la formare;
  • Pilotarea unor intervenții complementare de sprijin a unui număr de 2.500 de elevi expuși riscului de abandon școlar, aceștia provenind din 25 de unități de învățământ din județele Bihor, Iași și din zona periurbană a Bucureștiului (10 din județul Iași, 10 din județul Bihor și 5 din București);
  • Dezvoltarea și pilotarea unor strategii de adaptare curriculară la nevoile elevilor din grupuri vulnerabile. Cu sprijin metodologic oferit de partenerul din proiect, CNPEE-UCE, 25 de școli situate în comunități defavorizate (Iasi, Bihor, Bucuresti) au dezvoltat propriile strategii de adaptare curriculară, luând în considerare nevoi specifice de învățare ale elevilor și competențele resursei umane din școală. Activitatea a cuprins aproximativ 180 de profesori care, prin formare profesională, sprijin metodologic și instrumente adaptate și-au dezvoltat competențele profesionale de lucru cu elevii aparținând grupurilor vulnerabile, în vederea sprijinirii participării lor la educație de calitate;
  • Concursul de bune practici în educație „Creatori de educaţie” – ediția a I-a, 2019 , 281 de cadre didactice finaliste, din învățământul primar și gimnazial, cu 50 câștigători (premiu de 3000 ron);
  • Concursul de bune practici în educație „Creatori de educaţie” – ediția a II-a, 2020 , 293 de cadre didactice finaliste, din învățământul primar și gimnazial, cu 50 câștigători (premiu de 3000 ron);
  • Concursul de bune practici în educație „Creatori de educaţie” – ediția a III-a, 2021 , 164 de cadre didactice finaliste, din învățământul primar și gimnazial, cu 50 câștigători (premiu de 3000 ron);
  • O platformă dedicată bunelor practici în educație – creatorideeducatie.ro;
  • Două conferințe naționale „Creatori de Educație”, organizate de Ministerul Educației, la București, în perioada 3-5 decembrie 2019, cu peste 500 de participanți și în intervalul 18-20 mai 2021, cu 350 de invitați;
  • Organizarea și desfășurarea a 133 workshopuri în anii școlari 2020-2021, 2021-2022 și 2022-2023, cu peste 4.000 de participanți, la primele două ediții;
  • O cercetare realizată pe eșantion reprezentativ, centrată pe măsurarea competențelor cheie la nivelul elevilor de clasa a IV-a;
  • O metodologie cadru de analiză a competențelor cheie la nivelul elevilor de clasa a IV-a;

O analiză comparativă a recomandărilor europene referitoare la competențele cheie. Odată cu implementarea proiectului, experții implicați în organizarea și derularea CRED au realizat o serie de studii tematice. Problematica abordată de cercetările tematice a fost stabilită pe parcursul implementării proiectului, pentru a răspunde cu exactitate nevoilor specifice identificate și, totodată, ca să sprijine activitățile desfășurate și, astfel, să ofere date de cercetare privind implementarea noului curriculum.