În contextul pregătirii noului an școlar, cu adaptarea la condițiile actuale, conform Planului de acțiuni pentru pregătirea anului școlar 2020-2021, experții e-learning locali și regionali din cadrul proiectului „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți”- CRED, cu sprijinul Inspectoratelor școlare județene, respectiv al Inspectoratului Școlar al Municipiului București, au întreprins un demers național privind identificarea platformelor de învățare utilizate pentru procesul didactic online în unitățile de învățământ preuniversitar de stat, nivelurile primar, gimnazial și liceal.
Astfel, la sfârșitul lunii iulie a.c., în vederea asigurării resurselor digitale pentru derularea activităților educaționale în mediul online, a început o amplă acțiune de diagnoză a existenței și stadiului de întrebuințare a platformelor de învățare în 5.387 unități de învățământ de stat, cu personalitate juridică. Acțiunea a urmărit și stabilirea numărului de cadre didactice care folosesc platforme și instrumente educaționale digitale.
În primele zile ale lunii august a.c., au fost primite răspunsuri de la 4.910 unități de învățământ, ceea ce reprezintă 91,15% din total. Situația centralizată (prezentată în Anexa nr. 1) a relevat faptul că în 2.998 unități de învățământ de stat au fost activate platforme și instrumente de învățare online.
Fig. 1 a) Situație platforme educaționale activate la nivel național
Fig. 2 b) Situație platforme educaționale activate la nivel național
Din perspectiva răspunsurilor privind platformele educaționale utilizate de către cadrele didactice pentru desfășurarea activităților în mediul online, a rezultat faptul că:
- 724 unități de învățământ utilizează Gsuite;
- 572 unități de învățământ utilizează Office365;
- 681 unități de învățământ utilizează Adservio;
- 180 unități de învățământ utilizează Kinderpedia;
- 142 unități de învățământ utilizează Edu24.
Fig. 3 Tipuri de platforme educaționale utilizate la nivel național
Notă:
Un număr important de răspunsuri se referă la alte platforme și instrumente, respondenții menționând Zoom (222 mențiuni), Whatsapp (67 mențiuni), Moodle (22 mențiuni), Facebook (30 mențiuni), ASQ (18 mențiuni), Classroom (193 mențiuni) etc.
În ceea ce privește folosirea platformelor educaționale de către cadrele didactice, rezultatele se prezintă astfel: în cele 4.910 unități de învățământ care au răspuns, sunt încadrate 193.497 cadre didactice, dintre care un procent de 61,31% sunt utilizatori activi (situație prezentată detaliat în Anexa nr. 2).
Fig. 4 Număr cadre didactice utilizatoare de sisteme educaționale online
Menționăm că procedura de colectare a datelor va continua și în perioada imediat următoare.
Totodată, vor fi întreprinse acțiuni concrete, la nivelul fiecărei unități de învățământ, astfel încât experții e-learning locali și regionali din cadrul proiectului „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți” – CRED, cu suportul ISJ/ISMB, să acorde asistență și consultanță individualizată, pentru a fi instalate platforme educaționale în toate școlile din țară, în care condițiile actuale permit acest demers.
Astfel, prin suportul și asistența experților e-learning la nivelul unităților de învățământ preuniversitar, în vederea desfășurării activităților de învățare online, prin formarea grupului țintă al proiectului – cadre didactice din învățământul primar și gimnazial – dar și prin stimularea schimbului de bune practici educaționale, proiectul „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți” – CRED contribuie la demararea și desfășurarea, în bune condiții, a noului an școlar.
Situație platforme de învățare activate la nivel național
Județ | Da | Nu | Grand Total |
Alba | 55 | 52 | 107 |
Arad | 22 | 37 | 59 |
Arges | 153 | 25 | 178 |
Bacău | 115 | 44 | 159 |
Bihor | 83 | 63 | 146 |
Bistrita Nasaud | 43 | 49 | 92 |
Botoșani | 76 | 35 | 111 |
Braila | 38 | 49 | 87 |
Brașov | 101 | 21 | 122 |
Buzău | 107 | 19 | 126 |
Călărași | 74 | 8 | 82 |
Caras severin | 36 | 61 | 97 |
Cluj | 112 | 58 | 170 |
Constanta | 117 | 47 | 164 |
Covasna | 21 | 35 | 56 |
Dâmbovița | 77 | 55 | 132 |
Dolj | 75 | 82 | 157 |
Galați | 105 | 39 | 144 |
Giurgiu | 37 | 37 | 74 |
Gorj | 61 | 38 | 99 |
Harghita | 36 | 20 | 56 |
Hunedoara | 48 | 28 | 76 |
Ialomița | 73 | 12 | 85 |
Iași | 108 | 56 | 164 |
Ilfov | 49 | 15 | 64 |
Maramureș | 88 | 44 | 132 |
Mehedinți | 32 | 51 | 83 |
Mures | 44 | 83 | 127 |
Neamț | 85 | 37 | 122 |
Olt | 61 | 82 | 143 |
Prahova | 96 | 72 | 168 |
Sălaj | 37 | 53 | 90 |
Satu Mare | 64 | 34 | 98 |
Sectorul 1 | 29 | 14 | 43 |
Sectorul 2 | 35 | 21 | 56 |
Sectorul 3 | 31 | 9 | 40 |
Sectorul 4 | 23 | 10 | 33 |
Sectorul 5 | 14 | 13 | 27 |
Sectorul 6 | 31 | 9 | 40 |
Sibiu | 59 | 36 | 95 |
Suceava | 99 | 58 | 157 |
Teleorman | 92 | 8 | 100 |
Timis | 108 | 73 | 181 |
Tulcea | 49 | 26 | 75 |
Vâlcea | 52 | 60 | 112 |
Vaslui | 18 | 86 | 104 |
Vrancea | 29 | 48 | 77 |
Total | 2998 | 1912 | 4910 |
Anexa nr. 2 Cadre didactice utilizatoare de platforme educaționale la nivel național
Județ | Număr total cadre didactice | Număr cadre didactice utilizatoare | Procent |
Alba | 3.729 | 2.335 | 62,62% |
Arad | 2.178 | 957 | 43,94% |
Arges | 6.576 | 5.918 | 89,99% |
Bacău | 7.167 | 4.617 | 64,42% |
Bihor | 6.151 | 3.367 | 54,74% |
Bistrita Năsăud | 3.660 | 1.432 | 39,13% |
Botoșani | 4.752 | 2.534 | 53,32% |
Braila | 3.027 | 1.231 | 40,67% |
Brașov | 5.545 | 4.082 | 73,62% |
Buzău | 4.548 | 3.662 | 80,52% |
Călărași | 2.672 | 1.860 | 69,61% |
Caras severin | 2.956 | 1.059 | 35,83% |
Cluj | 6.749 | 5.069 | 75,11% |
Constanta | 6.533 | 5.194 | 79,50% |
Covasna | 2.290 | 1.193 | 52,10% |
Dâmbovița | 5.107 | 3.447 | 67,50% |
Dolj | 5.822 | 3.320 | 57,03% |
Galați | 4.902 | 3.466 | 70,71% |
Giurgiu | 2.297 | 1.630 | 70,96% |
Gorj | 3.441 | 2.138 | 62,13% |
Harghita | 2.037 | 1.557 | 76,44% |
Hunedoara | 3.588 | 2.100 | 58,53% |
Ialomița | 4.717 | 1.981 | 42,00% |
Iași | 9.560 | 4.290 | 44,87% |
Ilfov | 2.537 | 1.777 | 70,04% |
Maramureș | 5.170 | 2.980 | 57,64% |
Mehedinți | 2.704 | 1.227 | 45,38% |
Mures | 5.734 | 2.654 | 46,29% |
Neamț | 5.043 | 3.114 | 61,75% |
Olt | 4.219 | 2.161 | 51,22% |
Prahova | 6.630 | 4.617 | 69,64% |
Sălaj | 2.646 | 1.451 | 54,84% |
Satu Mare | 3.426 | 2.300 | 67,13% |
Sectorul 1 | 2.798 | 2.315 | 82,74% |
Sectorul 2 | 2.903 | 1.833 | 63,14% |
Sectorul 3 | 2.604 | 2.272 | 87,25% |
Sectorul 4 | 1.853 | 1.388 | 74,91% |
Sectorul 5 | 1.231 | 703 | 57,11% |
Sectorul 6 | 2.113 | 1.504 | 71,18% |
Sibiu | 3.240 | 2.146 | 66,23% |
Suceava | 6.079 | 3.497 | 57,53% |
Teleorman | 2.690 | 1.980 | 73,61% |
Timis | 7.169 | 4.339 | 60,52% |
Tulcea | 2.192 | 1.272 | 58,03% |
Vâlcea | 4.188 | 2.575 | 61,49% |
Vaslui | 3.958 | 905 | 22,87% |
Vrancea | 2.366 | 1.175 | 49,66% |
Total | 193.497 | 118.624 | 61,31% |