Știri

Proiectul „Curriculum Relevant, Educație Deschisă pentru toți” – CRED în 2020

By 24 decembrie 2020 No Comments

Anul 2020 se apropie de final și, în ciuda provocărilor întâmpinate, putem spune că am trăit un an al performanțelor. Argumentul constă exact în efortul depus de fiecare dintre noi pentru a ne adapta la situația nemaiîntâlnită.

 

În cadrul proiectului „Curriculum Relevant, Educație Deschisă pentru toți” – CRED, mobilizarea a fost exemplară.

Dincolo de activitățile prevăzute în „Cererea de finanțare”, proiectul CRED și-a asumat încă de la început rolul de resursă, de sprijin real pentru sistemul educațional românesc, iar anul 2020 ne-a oferit numeroase prilejuri de a ne întări angajamentele prin fapte concrete, palpabile, cuantificabile.

Astfel, la numai câteva zile după suspendarea cursurilor față-în-față și trecerea acestora în mediul online, în cadrul proiectului nostru, „Curriculum Relevant, Educație Deschisă pentru toți”, a fost lansată o serie de webinare adresate tuturor cadrelor didactice din România, aici fiind prezentate, în amănunt, instrumente și platforme de lucru sau predare online gratuite, acestea din urmă devenind, de pe o zi pe alta, o necesitate vitală pentru continuarea actului educațional din țara noastră, și nu numai.

Tot la scurt timp după trecerea de la predarea în sala de clasă la clasa virtuală, am conceput și am lansat portalul online digital.educred.ro, un spațiu dedicat tuturor cadrelor didactice implicate în activități de învățare la distanță cu elevii, în cadrul căruia sunt oferite informații despre mai multe tipuri de platforme, aplicații și instrumente digitale, împreună cu sugestii practice de utilizare. Aici sunt oferite și exemple de resurse educaționale deschise (RED).

Confirmare clară și obiectivă a profesionalismului cu care a fost realizat portalul și a utilității acestuia pentru cadrele didactice, digital.educred.ro a fost menționat, ca fiind reprezentativ pentru România, pe site-ul United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), în categoria „COVID-19: Soluții educaționale – Platforme și instrumente naționale de învățare”, alături de alte câteva inițiative similare din țara noastră.

În ceea ce privește formarea cadrelor didactice, chiar dacă a trebuit să facem ajustările necesare din mers, am trecut de la blended learning la exclusiv online, dar nu ne-am oprit nicio secundă.

Pentru că a fost necesar ca întreg actul educațional să se mute în online, am realizat, la nivel național, o diagnoză care a examinat stadiul de întrebuințare a platformelor de învățare în peste 5.000 de unități de învățământ de stat, acțiunea urmărind a stabili și numărul de cadre didactice care folosesc platforme și instrumente educaționale digitale.

Am realizat o amplă analiză a modului în care profesorii beneficiari ai programului de formare CRED se implică în desfășurarea învățării la distanță, observându-se astfel că aceștia dețin competențe digitale de nivel ridicat, că știu să utilizeze variate modalități de organizare, de desfășurare a activității didactice și de monitorizare a învățării la distanță a elevilor. Toate acestea, laolaltă, arată punctele forte ale programului de formare CRED: centrarea pe abilitarea curriculară ca prioritate a sistemului educațional românesc; utilizarea unei platforme de elearning cu activități online; metode și experiențe practice relevante; suporturi de curs și materiale de studiu de calitate; modalități de evaluare flexibile și inovatoare, formatori de calitate etc.

Experții e-learning CRED au sprijinit, de-a lungul întregului an 2020, procesul de informare/instruire a profesorilor care doresc să folosească instrumente de predare-învățare-evaluare online, asistând totodată, din punct de vedere tehnic, persoanele desemnate de unitățile de învățământ preuniversitar pentru activarea licențelor diferitelor programe și aplicații educaționale.

Formatorii, cursanții și experții Curriculum din cadrul proiectului au constituit persoane resursă în comunitățile de învățare din care fac parte.

La nivelul fiecărui județ, au fost identificate, pe discipline, piese de portofoliu din programul de formare CRED ce pot deveni resurse utile pentru cadrele didactice, fiind sprijinit totodată procesul de transformare a acestora în Resurse Educaționale Deschise (RED).

Pentru că împărtășirea de bune practici reprezintă, la rândul său, o dovadă de responsabilitate, de devotament pentru o cauză și de aspirație către progres și schimbare, am căutat (și găsit) și în acest an Creatorii de Educație, îmbogățind astfel Comunitatea CRED cu alți 50 de dascăli autentici, pasionați, inventivi și plini de abnegație.

Tot în 2020, au fost finalizate cu succes două activități fundamentale pentru proiect: aprobarea, prin Ordin al Ministrului Educației și Cercetării, a două documente de referință elaborate și definitivate în cadrul proiectului nostru, anume ”Repere pentru proiectarea, actualizarea și evaluarea Curriculumului național. Cadrul de referință al Curriculumului național” și Metodologia privind Curriculumul la Decizia Școlii.

Am organizat evenimente online, pe tematici diverse, având drept obiectiv împărtășirea de bune practici din sistemul educațional, dar și din cadrul proiectului CRED.

Continuăm în același spirit, sperând la un an 2021 plin de energie și determinare. Totodată, vă mulțumim pentru înCREDerea acordată.

Vă dorim Sărbători fericite și un 2021 bun, roditor, plin de sens și devenire!