Resursele educaționale deschise/ Open Educational Resources (RED/ OER) sunt materiale de predare, învățare și cercetare în orice mediu – digital sau de altă natură – care se află în domeniul public sau care au fost eliberate sub o licență deschisă care permite accesul, utilizarea, adaptarea și redistribuirea fără costuri de către alții cu fără restricții sau limitate. (UNESCO)
Resursele Educaționale Deschise – RED reprezintă o componentă importantă a proiectului Curriculum Relevant, Educație Deschisă pentru toți – CRED, în contextul obiectivelor vizate, legate de o mai bună implementare a curriculumului bazat pe competențe cheie.
Dezvoltarea RED în cadrul proiectului CRED are la bază un studiu(n.r. disponibil la adresa www.educred.ro/resurse-cred – click AICI pentru acces) realizat în urmă cu trei ani de cercetătorii principalului partener din proiect, Unitatea de Cercetare în Educație din cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare – UCE-CNPEE, mai precis, fostul Institut de Științe ale Educației.
Rezultatele acestei cercetări au ghidat experții dezvoltatori de RED în realizarea unui set complex de peste 2.700 de materiale suport, aflate în stadiu de publicare– click aici pentru a accesa resursele realizate de experții RED până în acest moment
„Cunoștințele sunt deschise atunci când sunt furnizate prin instrumente accesibile tuturor cetățenilor. OER sunt importante pentru stimularea mediilor de învățare inovatoare în care conținutul poate fi adaptat de către utilizatori în funcție de necesitățile lor. Stimularea cererii și ofertei pentru OER europene de înaltă calitate este esențială pentru modernizarea sectorului educației. Combinate cu resursele educaționale tradiționale, OER permit combinarea învățării față în față cu învățarea online. De asemenea, ele au potențialul de a reduce costurile materialelor didactice pentru studenți și familiile lor, precum și pentru bugetele publice atunci când acestea din urmă acoperă costurile pentru materialele didactice. În ultimul deceniu, furnizarea de OER în lume a crescut exponențial. Cu toate acestea, în timp ce există o varietate din ce în ce mai mare de materii, OER sunt produse, în mod obișnuit, într-un număr limitat de limbi (în principal în limba engleză), și utilizate de anumite sectoare ale educației (în special de învățământul superior) și discipline specifice (de exemplu, TIC). Utilizarea OER în Europa este în continuare extrem de fragmentată.” (Opening Up Education -2013)
Resurse Educaționale Deschise în CRED
Perioada: Ianuarie 2021 – Noiembrie 2021
Materiale realizate: 2.797
Distribuție materiale gimnaziu:
La nivelul ciclului gimnazial s-au realizat peste 2000 materiale care sunt distribuite omogen între cele 4 niveluri.
Conform unor analize interne, competentele specifice ale disciplinelor de gimnaziu au o acoperire de cca 80%, în luna februarie estimând o acoperire cât mai completă a programei școlare.
Distribuția materialelor pe clase și discipline este următoarea:
Disciplina | Clasa a V-a | Clasa a VI-a | Clasa a VII-a | Clasa a VIII-a | Total |
Biologie | 43 | 30 | 40 | 20 | 133 |
Chimie | 63 | 26 | 89 | ||
Consiliere și dezvoltare personală | 43 | 27 | 40 | 21 | 131 |
Educație fizică și sport/Pregătire sportivă practică | 33 | 6 | 1 | 40 | |
Educație muzicală | 18 | 11 | 2 | 5 | 36 |
Educație plastică | 3 | 1 | 4 | ||
Educație socială | 12 | 11 | 11 | 32 | 66 |
Educație tehnologică și aplicații practice | 12 | 11 | 10 | 11 | 44 |
Fizică | 41 | 43 | 44 | 128 | |
Geografie | 40 | 33 | 25 | 48 | 146 |
Informatică și TIC | 42 | 46 | 62 | 50 | 200 |
Istorie și ITMN | 25 | 19 | 18 | 16 | 78 |
Limba engleză | 72 | 36 | 4 | 4 | 116 |
Limba franceză | 4 | 5 | 8 | 4 | 21 |
Limba germană modernă | 9 | 15 | 12 | 8 | 44 |
Limba și literatura maghiară | 26 | 21 | 1 | 48 | |
Limba și literatura română | 51 | 67 | 64 | 90 | 272 |
Limba și literatura română pentru școlile și secțiile cu predare în limba maghiară | 40 | 37 | 42 | 30 | 149 |
Matematică | 65 | 88 | 73 | 70 | 296 |
Religie | 7 | 9 | 5 | 8 | 29 |
Distribuție materiale ciclu primar:
La nivelul ciclului primar au fost realizate peste 600 materiale distribuite relativ uniform între cele 5 niveluri. Gradul de acoperire a programei este de cca 45% , până în acest moment.
Distribuția materialelor pe clase și discipline la ciclul primar:
Disciplina | Clasa pregătitoare | Clasa I-a | Clasa a II-a | Clasa a III-a | Clasa a IV-a | Total |
Arte Vizuale și Abilități Practice | 11 | 12 | 11 | 12 | 46 | |
Comunicare în limba română | 26 | 46 | 33 | 105 | ||
Dezvoltare personală | 23 | 24 | 18 | 1 | 66 | |
Educație civică | 3 | 2 | 5 | |||
Geografie | 11 | 11 | ||||
Învățământ în limba maghiară | 7 | 9 | 7 | 12 | 10 | 45 |
Istorie și ITMN | 12 | 12 | ||||
Limba și literatura română | 21 | 8 | 30 | |||
Matematică | 39 | 39 | 78 | |||
Matematică și explorarea mediului | 19 | 31 | 40 | 90 | ||
Muzică și mișcare | 4 | 1 | 2 | 6 | 10 | 23 |
Religie | 4 | 8 | 7 | 9 | 9 | 37 |
Științe ale naturii | 34 | 28 | 62 |
Citește și „Peste 800 de cadre didactice au fost alături de noi la evenimentul Resurse Educaționale Deschise pentru educație de calitate. Explorează resursele realizate de experții CRED”