Autoritatea pentru Digitalizarea României – ADR, împreună cu Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării propun spre consultare publică Planul Național de Acțiune privind Deceniul Digital pentru România.
Documentul „Planul Național de Acțiune privind Deceniul Digital pentru România 2030” este disponibil, integral, pe siteul ADR – adr.gov.ro, eventualele propuneri și observații fiind așteptate până la data de 18 aprilie 2024, la adresa de mail sriae@adr.gov.ro.
O partea dintre rezultatele proiectului „Curriculum Relevant, Educație Deschisă pentru toți” – CRED sunt menționate în documentul strategic, acest lucru demonstrând faptul că proiectul și-a atins cu succes obiectivele. Astfel, proiectul CRED devine un element important pentru implementarea Planului Național de Acțiune privind Deceniul Digital pentru România 2030.
În cadrul capitolului „România – situația actuală a transformării digitale” este menționat faptul că a fost lansat Programul național de reducere a abandonului școlar timpuriu, cu 1.409 proiecte implementate pentru a ajuta elevii să treacă de la învățământul gimnazial la cel liceal. A fost semnat un contract de asistență tehnică pentru a analiza guvernanța sistemului de învățământ preuniversitar.
România a adoptat, de asemenea, un set de standarde minime pentru echipamentele tehnice din școli, cu scopul de a asigura calitatea activităților educaționale online, alături de un cadru juridic care stabilește un profil de competențe digitale pentru profesori. În plus, 61 de universități au primit fonduri pentru a finanța o infrastructură digitală mai bună și pentru a dezvolta competențele studenților și ale personalului universitar.
Au fost luate unele măsuri pentru a răspunde acestor nevoi, inclusiv prin intermediul proiectului „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți – CRED” și al măsurilor din cadrul PNRR, care se preconizează că vor răspunde nevoilor de formare, inclusiv competențelor digitale. Unele dintre provocările cu care se confruntă profesia de cadru didactic ar putea fi abordate prin revizuirea în curs a legislației actului educațional.
În contextul pandemiei de COVID-19, prin proiectul CRED au fost sprijinite cadrele didactice cu module de formare specifice pentru îmbunătățirea competențelor digitale (56,615 de cadre didactice au participat, până în aprilie 2023, din învățământul primar și secundar, 47 % din numărul total de profesori) și cu un program de formare continuă la scară largă pentru cadrele didactice „Resurse educaționale digitale: crearea, utilizarea, evaluarea”.
Până în prezent, 3.906 profesori au finalizat acest curs și au fost puse la dispoziție aproximativ 8.700 de resurse educaționale deschise. Portalul de training a avut peste 2,4 milioane de pagini vizualizate în ultimul an și peste 90 de milioane de pagini vizualizate de la lansare.
România, alături de toate statele membre UE, și-a declarat la cel mai înalt nivel angajamentul pentru transformarea digitală a statului, pentru redresarea, prosperitatea, securitatea, competitivitatea și bunăstarea societății.
Programul european de politică privind Deceniul Digital 2030 (Digital Decade policy programme), instituit prin Decizia (UE) 2022/2481, orientează transformarea digitală a tuturor statelor membre ale Uniunii Europene pe patru direcții principale de acțiune, cu ținte și obiective concrete și măsurabile, respectiv: servicii publice digitale, competențe digitale, transformarea digitală a întreprinderilor, precum și infrastructuri sigure și durabile.
Statele membre UE urmăresc extinderea politicilor europene pentru transformarea digitală și la nivel naţional, astfel încât să fie utilizate toate instrumentele disponibile din domeniul industrial, comercial, al concurenţei, al competenţelor, educaţiei, cercetării şi inovării, precum şi oportunitățile de finanţare pe termen lung.
Conform Deciziei (UE) 2022/2481, statele membre sunt obligate să elaboreze planuri naționale de acțiune privind Deceniul Digital, prin care să stabilească contribuția națională la realizarea obiectivelor generale și a țintelor digitale europene, să detalieze politicile, măsurile și acțiunile menite să transpună aceste obiective în realitate până la sfârșitul anului 2030.
Obiectivul acestui demers este de a consolida, a optimiza și a coordona acțiunile de politică la toate nivelurile de guvernanță, pentru a orienta investițiile în vederea accelerării progreselor în direcția atingerii obiectivelor generale și a țintelor stabilite.
Totodată, planurile de acțiune au rolul de a consolida implicarea statelor membre în proiecte multinaționale, precum Consorțiile Europene pentru Infrastructură Digitală (EDIC-uri), scopul fiind acela de a facilita realizarea de noi proiecte digitale comune.
În line cu cele prezentate mai sus, Planul Național de Acțiune privind Deceniul Digital pentru România 2030 reprezintă un astfel de document strategic, în care se regăsesc coordonatele esențiale ale ecosistemului digital românesc, sunt trasate traiectoriile naționale, aliniate la valorile și țintele europene.