Cofinantat de Uniunea Europeana
Stiri

De ce e important proiectul RECRED?

8 septembrie 2025

Societatea actuală este într-un permanent proces de schimbare, generat de evoluția rapidă a tehnologiei și a inteligenței artificiale, de transformările pieței muncii, de provocările de mediu și de schimbările sociale. Acestea aduc nevoi noi de dezvoltare cognitivă și socio-emoțională pentru elevi.

Reforma curriculară răspunde acestor transformări și urmărește alinierea educației la cerințele economiei și societății printr-un curriculum centrat pe competențe-cheie: gândire critică, rezolvare de probleme, competențe digitale, antreprenoriale și verzi.

Elevul, în centrul procesului de învățare

A pune elevul cu adevărat în centrul procesului de învățare înseamnă a recunoaște că rolul profesorului nu mai este acela de a transmite informații, ci acela de a lucra îndeaproape cu elevii pentru a se asigura că aceștia au înțeles și sunt capabili să își ducă învățarea la nivelul următor.

Pentru ca educația să fie semnificativă, aceasta trebuie să fie personală. Elevii nu pot învăța eficient și nu își pot asuma pe deplin procesul de învățare dacă nu văd relevanța a ceea ce învață și cum se aplică în situațiile lor personale.

Prin urmare, proiectul RECRED susține implementarea noului curriculum de liceu prin: abilitarea curriculară a 15.000 de profesori care predau discipline de trunchi comun la nivel liceal, prin elaborarea de ghiduri și auxiliare la nivel de arie curriculară și de disciplină, inclusiv resurse educaționale deschise care asigură interactivitatea la clasă și facilitează procesul înțelegerii conținuturilor transmise elevilor, prin pilotarea unor strategii de adaptare curriculară la nivelul unor licee în care învață elevi vulnerabili.

Proiectul „Reglementări noi pentru un Curriculum Relevant și Educație Deschisă” – RECRED răspunde acestor realități și vine în sprijinul elevilor, părinților și profesorilor din România printr-o abordare modernă și incluzivă a educației.

Activitățile și rezultatele proiectului RECRED sunt în consonanță cu tendința, tot mai prezentă la nivel european, de actualizare constantă a curriculumului care, pe cât posibil, răspunde nevoilor reale ale elevilor, .

Uniunea Europeană a stabilit obiective clare pentru crearea unui Spațiu European al Educației până în 2025, care să asigure educație incluzivă și de calitate pentru toți cetățenii. RECRED se aliniază acestor obiective și continuă demersurile începute prin proiectul CRED, care a modernizat curriculumul pentru învățământul primar și gimnazial.

Astăzi, RECRED ridică acest demers la un nou nivel: generalizarea curriculumului centrat pe competențe în liceu și consolidarea continuității între ciclurile educaționale.

Ce își propune RECRED?

RECRED își propune să contribuie la consolidarea sistemului educațional prin:

  • Susținerea implementării curriculumului național centrat pe competențe-cheie necesare pentru integrarea socio-economică și în piața muncii, a absolvenților.
  • Abilitarea curriculară a minim 15.000 de cadre didactice care predau discipline de trunchi comun la liceu, în vederea implementării noului curriculum la liceu.
  • Standardizarea evaluării, prin elaborarea, pilotarea și validarea unor standarde naționale pentru primar și gimnaziu.
  • Dezvoltarea resurselor educaționale deschise și digitale – cel puțin 300 de RED-uri și peste 20 de ghiduri metodologice, pe arii curriculare și pe discipline de trunchi comun.
  • Educație incluzivă, prin activități-suport a 300 de elevi vulnerabili din 10 licee selectate la nivel național, la nivelul cărora se vor pilota și strategii de adaptare curriculară.
  • Dezvoltarea unui mecanism de monitorizare a implementării Curriculumului la Decizia Elevului (CDEOȘ).
  • Evaluarea impactului implementării curriculumului național.

Parteneriatul RECRED

Proiectul RECRED are ca beneficiar Ministerul Educației și Cercetării, în parteneriat cu instituții educaționale cu atribuții specifice în domeniul curriculumului – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE) – și cu atribuții specifice în domeniul formării: Casele Corpului Didactic din București, Buzău, Cluj și Olt.

Bugetul total al proiectului este de peste 167 de milioane de lei, iar perioada de implementare este de 48 de luni: iulie 2024 – iunie 2028.

Proiectul „Reglementări noi pentru un Curriculum Relevant și Educație Deschisă” – RECRED, SMIS 321024, cofinanțat din Fondul Social European Plus (FSE+), prin Programul Educație și Ocupare 2021-2027