Cofinantat de Uniunea Europeana
Stiri

Pași concreți pentru standarde naționale de evaluare – primele rezultate intermediare în implementarea proiectului RECRED

8 septembrie 2025

Proiectul „Reglementări noi pentru un Curriculum Relevant și Educație Deschisă” – RECRED (cod SMIS 321024), proiect cofinanțat din Fondul Social European Plus (FSE+), prin Programul Educație și Ocupare 2021–2027, înregistrează primele rezultate intermediare în procesul de implementare.

În cadrul Activității A2 – elaborarea, pilotarea și validarea standardelor naționale de evaluare pentru învățământul primar și gimnazial, coordonată de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE), au fost deja parcurși primii pași concreți care pregătesc terenul pentru standarde unitare și coerente de evaluare la nivel național.

În perioada septembrie 2025 – ianuarie 2026 este programată instruirea experților naționali implicați în elaborarea standardelor de evaluare. Procesul va fi coordonat de BRIO Teste Educaționale S.A., cu sprijinul experților internaționali Eduardo Cascallar și Mark Reckase. Anterior formării propriu-zise, va fi elaborată metodologia de instruire, iar experții vor analiza documentele curriculare relevante pentru proiectarea testelor și itemilor.

Ulterior, vor fi selectați și formați psihometricieni și alți experți responsabili de dezvoltarea seturilor de itemi standardizați, necesari pentru testarea și validarea standardelor.

Psihometricienii sunt specialiști în dezvoltarea și validarea testelor standardizate, responsabili de elaborarea seturilor de itemi de evaluare. Ei se asigură că itemii de evaluare măsoară corect competențele vizate, că rezultatele sunt comparabile și interpretate uniform, iar testele respectă criterii de validitate și fidelitate. Activitatea lor presupune analiză statistică, etalonare și verificarea calității instrumentelor de evaluare, astfel încât standardele elaborate în cadrul proiectului să fie relevante, corecte și aplicabile în mod echitabil tuturor elevilor.

În cadrul proiectului RECRED, rolul lor este să transforme standardele curriculare în seturi de itemi standardizați și să garanteze că acestea pot fi folosite în mod echitabil pentru toți elevii, în linie cu bunele practici internaționale (PISA, TIMSS, PIRLS).

Cum am ajuns în acest punct? Procesul pentru elaborarea standardelor naționale de evaluare a început în octombrie 2024, odată cu selecția celor 135 de experți care vor contribui direct la acest demers. Selecția a avut în vedere atât experiența profesională, cât și rezultatele la proba practică.

În paralel, tot în octombrie 2024, a fost lansată procedura de achiziție pentru servicii de analiză sistem, instruire, suport tehnic, monitorizare, pilotare și validare. În martie 2025, contractul a fost atribuit companiei BRIO Teste Educaționale S.A., care colaborează cu Ascendia S.A. în implementarea activităților tehnice, în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării.

Din noiembrie 2024 până în iunie 2025, cei 22 de experți naționali coordonatori au realizat o analiză detaliată a curriculumului din învățământul primar și gimnazial, pentru disciplinele de trunchi comun.

În perioada ianuarie–aprilie 2025 au fost elaborate documente care au detaliat statutul fiecărei discipline, competențele generale și specifice, tipurile de itemi relevanți, exemple de activități de învățare și corelările dintre unitățile de învățare și metodele de evaluare.

În mai 2025, analiza a fost aprofundată cu participarea experților externi, vizând coerența competențelor, nivelurile cognitive și conținuturile-suport legitime asociate dezvoltării competențelor. Această etapă s-a încheiat în iunie 2025, constituind baza pentru elaborarea standardelor și descriptorilor de performanță.

Etapa finală a Activității A2 va consta în pilotarea și validarea standardelor de evaluare, activități care vor asigura premisele pentru implementarea unor standarde naționale relevante, coerente și validate curricular, menite să sprijine un sistem de învățământ modern, centrat pe competențe și pe evaluarea reală a performanțelor elevilor.